LANGUAGE:

Hoe uw banden lezen

Hoe leest u de nummers in de handleiding en op de banden van uw auto? Welke band is het best geschikt voor uw routes en uw rijstijl? Laat ons dat samen uitvinden.

De essentiële zaken die u moet weten

Hoe kunt u uw band "lezen"

Waarden op de band:  De nummers en afkortingen die u in de handleiding kan vinden en die op de zijkant van de banden staan, zijn de fundamentele elementen van uw keuze.

Uw banden: laat ons ze samen lezen en begrijpen.

Uw banden: laat ons ze samen lezen en begrijpen.
Bandbreedte
Hoogte/breedte-verhouding
Diameter van het wiel
Laadindex
Snelheidsindex

Bandbreedte

Breedte van de band gemeten in millimeter van de ene zijkant tot de andere.

Hoogte/breedte-verhouding

De verhouding, aangeduid als een percentage tussen de hoogte en breedte van de band. Een hoogte/breedte verhouding van bijvoorbeeld 65 geeft aan dat de hoogte van de band overeenkomt met 65% van de breedte.

Diameter van het wiel

Diameter van het wiel (hoogte), gemeten in inches (1 inch = 2,54 cm).

Laadindex

De laadindex heeft betrekking op de maximale belasting die de band kan weerstaan. Elk “indexnummer” komt overeen met een gewicht in kg, volgens een vastgelegde tabel. Bijvoorbeeld, een band met een laadindex van “91” kan een gewicht dragen van 615 kg. Bij het kiezen van een band moet u rekening houden met de laadindex en de snelheidsindex zonder dat de technische specificaties van de producent uit het oog worden verloren. 

Snelheidsindex

Een snelheidsindex is een letter die de maximale snelheid aangeeft die voor de band bij een correcte bandenspanning en bij gebruik onder belasting. Een band met een snelheidsindex V is bijvoorbeeld goedgekeurd voor een maximumsnelheid van 240 km/u. Wanneer u nieuwe banden koopt, moet u ervoor zorgen dat de snelheidsindex compatibel is met de maximum snelheid van het voertuig.

Bandenspanning

Bandenspanning

De bandenspanning heeft een invloed op het gedrag van uw auto. Het heeft een invloed op het brandstofverbruik en bovenal de veiligheid. De handleiding geeft de juiste bandenspanning voor uw voertuig aan, maar houd in het achterhoofd dat een bepaalde belasting of temperatuuromstandigheden andere waarden kunnen vereisen: vraag het na bij een specialist.

Toestand van de band: visuele inspectie

Toestand van de band: visuele inspectie

Esthetiek is belangrijk wanneer het gaat om banden: let op bulten, sneden, abnormale en ongelijkmatige slijtage van het loopvlak. Ga in deze gevallen onmiddellijk naar uw vertrouwde bandenspecialist voor een professionele inspectie.

Controle van het loopvlak

Controle van het loopvlak

De periodieke inspectie van het loopvlak van uw band kan potentiële problemen voorkomen. Let op het volgende:

-    Zichtbare profielslijtage-indicators - ze kunnen u waarschuwen wanneer de slijtage van het loopvlak de veilige limieten heeft overschreden;
-    Profieldiepte minder dan 1,6 mm - de minimale limiet die is gespecificeerd door de norm van de Europese Unie;
-    Kleine objecten die vastzitten in het loopvlak - te verwijderen door een professional in de meest ernstige gevallen (bv. nagel);
-    Slijtage van het loopvlak aan de buitenzijde of in het midden van de band, een symptoom van te lage of te hoge bandenspanning. 

Ongelijkmatige slijtage aan één band, op alle banden of inkepingen aan de randen van de banden kunnen uiteindelijk duiden op de aanwezigheid van andere problemen op het voertuig. 

Seizoensmatig

Er zijn verschillende banden die het best geschikt zijn voor verschillende seizoenen en toepassingen. Hier volgt wat meer informatie.

 Zomerbanden

Zomerbanden

Dit zijn de traditionele banden, ontworpen om te gebruiken bij temperaturen hoger dan 7° C. Onder deze limiet wordt het rubber harder en verliest het tractie.

 Vierseizoenenbanden

Vierseizoenenbanden

Zoals de naam al laat uitschijnen, bieden vierseizoenenbanden uitstekende prestaties in alle weersomstandigheden. U kunt ze herkennen aan de afkorting M + S en kunt u hiermee het hele jaar door rijden. Ideaal voor de personen die hoofdzakelijk op stedelijke wegen rijden.

Winterbanden

Winterbanden

Ze bieden een maximale tractie wanneer de thermometer onder 7° C zakt dankzij een speciale rubbersamenstelling die zacht blijft bij lage temperaturen. Bovendien presteren ze door het loopvlakpatroon met lamellen maximaal in de sneeuw.

Rijstijlen en rijgewoonten: elke chauffeur is anders.

Bij het kiezen van een band telt ook de menselijke factor: Hoe rijdt u en waar kijkt u naar wanneer u aan het rijden bent?

Geweldig om te reizen

Geweldig om te reizen

Lange autosnelwegen en vele uren achter het stuur: u en uw voertuig zijn onafscheidelijk. U en uw aangepaste banden voor elk seizoen van het jaar. Vertrouw op een extra set banden.

Voorzichtige bestuurder

Voorzichtige bestuurder

Naast de veiligheid voor u en uw dierbaren bent u ook op zoek naar een comfortabele rit en een laag brandstofverbruik.

Stedelijke "navigator"

Stedelijke "navigator"

Dynamisch rijden met frequent stoppen en weer vertrekken en vele richtingsveranderingen. U wilt een band die responsief is en geschikt is voor elke situatie.

Sport

Sport

U bent op zoek naar het echte rijplezier. Uw ideale band biedt u hoge prestaties tijdens het nemen van bochten, het accelereren en het remmen.

Europese bandenlabel

Het nieuwe Europese label, rechtstreeks aanwezig op de band helpt u bij het maken van een geïnformeerde aankoop door u te informeren over de drie parameters die van belang zijn bij het kiezen van een band: klasse van brandstofefficiëntie, klasse voor grip op nat wegdek, klasse voor extern geluid.

Leren hoe u de waarden van uw band moet lezen:

Leren hoe u de waarden van uw band moet lezen:
Brandstofbesparing
Grip op nat wegdek
Geluid

Brandstofbesparing

Dit wordt aangeduid op een kleurenschaal die de rolweerstand weergeeft: van G (rood=hoger) tot A (lager= groen). Een lagere rolweerstand betekent dat er minder energie nodig is om dezelfde afstand af te leggen. Dit helpt om brandstof te besparen en vermindert de CO2-uitstoot.  

Grip op nat wegdek

De Europese classificatie richt zich op het meest significante aspect van de parameters: hechting van de band aan de weg bij het remmen op een nat wegdek. Op deze schaal is het verschil tussen een band van categorie A en een band van categorie G is een kortere remafstand van 30%.

Geluid

De laatste factor meet het externe geluid van het rollen. Deze waarde wordt uitgedrukt in decibels. Het geluid dat banden maken gaat van 60 tot 85 decibels en is niet verwant met het geluid dat men hoort in de auto.
Daarnaast geeft een stijlvolle afbeelding van een megafoon de positie weer in relatie tot de Europese geluidsindex: 
• 1 geluidsgolf: stil (ten minste 3 dB onder de limiet)
• 2 geluidsgolven: gemiddeld (tussen de Europese limiet en 3dB er onder)
• 3 geluidsgolven: lawaaierig (boven de Europese limiet)

De expert stelt voor

"Het is belangrijk om op tijd te vertrekken, maar nog belangrijker om tijdig even te pauzeren."

Wanneer u aan het rijden bent is het belangrijk om een veilige remafstand en snelheid aan te houden. Op sommige momenten wordt het verschil in geval van een noodstop gemeten in centimeters. Het is even belangrijk om een technologisch geavanceerde band te kiezen, een garantie van de merken die investeren in innovatie, onderzoek en ontwikkeling.