Autobanden zoeken
Een Vulco expert zoeken

Een Vulco expert zoeken

Soorten bandenslijtage

Slijtage aan uw banden komt in verschillende vormen. De profieldiepte van het loopvlak van uw band is van groot belang voor de veiligheid van uw voertuig. Enkel het loopvlak zorgt voor grip op de weg. De staat van de band kunt u zien aan de profieldiepte. Rijden met een versleten band verhoogt de kans op aquaplaning of een lekke band én vermindert het rijvermogen in winterse weersomstandigheden. Er staat ook een wettelijk limiet op de profieldiepte (1,6 millimeter), overtreders riskeren een boete. Er zijn verschillende soorten slijtage, hieronder vindt u meer informatie over de meest voorkomende vormen van slijtage.

Onregelmatige bandenslijtage

Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant, is er sprake van éénzijdige of ongelijke bandenslijtage. De oorzaak hiervan zou een verkeerde uitlijning van de wielen kunnen zijn. Wij raden u aan om dit te laten controleren bij de garage.

Zorg ervoor dat uw auto goed uitgelijnd is om onregelmatige bandenslijtage te voorkomen

Slijtage of beschadiging van de zijwand

Mogelijk is het rubber aan de zijwand van uw band verbrand. Dit gebeurt als gedurende langere tijd met onderspanning of overbelasting gereden wordt. Het gevolg hiervan is dat de zijwand overmatig zal vervormen en oververhit zal raken. Na verloop van tijd zal de hechting tussen het rubber en de koordlagen loslaten. Wij adviseren u om in dat geval uw band te laten vervangen.

Ook kan de zijwand slijtageplekken of beschadigingen vertonen. Mogelijk is de auto langs een stoeprand of een ander obstakel gereden of geschuurd. Als de koordlagen van het karkas zichtbaar zijn, dan moet de band worden afgekeurd. De zijwand van een personenautoband kan niet worden gerepareerd.

Een vervorming in de zijwand

Een andere mogelijkheid is een karkasbreuk in de zijwand van de band. Mogelijk is de auto met een scherpe hoek tegen een obstakel gereden, bijvoorbeeld een stoeprand. Hierdoor kunnen karkasdraden breken, wat resulteert in een bult op de zijwand. Wij adviseren u om de band te vervangen.

Slijtage op het loopvlak van de band

Slijtage komt ook voor in het midden van de band. Als uw banden op deze plek versleten zijn, hebt u hoogstwaarschijnlijk minder grip op de weg, mogelijk omdat de bandenspanning te hoog is. Laat uw bandenspanning dus even nakijken.

Slijtage op de schouders van de band

Tot slot komt ook slijtage op de schouders van de band regelmatig voor. De oorzaak hiervan is een te lage bandenspanning. Wij adviseren u om uw onderhoudsboekje te raadplegen voor de optimale bandenspanning voor uw voertuig. Met de juiste bandenspanning hebt u langer plezier van uw banden.

Bandenslijtage op schouder van de band

Sporingslijtage

Als uw band snel bramen aan het loopvlak vertoont en schuin is afgesleten, van binnen naar buiten of juist andersom, dan is er sprake van sporingslijtage. Een mogelijke oorzaak hiervan is te veel toe- of uitspoor. Controleer in dat geval de sporing en laat uw auto uitlijnen.

Wielvluchtslijtage

Uw band kan aan één zijde schouderslijtage vertonen. Een mogelijke oorzaak is een afwijkende wielvlucht. Controleer in dat geval uw wielvlucht en laat uw auto uitlijnen.

BANDENSLIJTAGE DOOR TOEDOEN VAN TOE EN UITSPOOR

Zaagtandslijtage

Als u last hebt van rolgeluiden en trillingen, komt dit mogelijk door een zaagtandvormige slijtage op de banden. De oorzaak van deze slijtage is meestal lastig te bepalen. Er zijn verschillende factoren die meespelen, zoals het type auto, het type band en de asbelasting. Een te lage wieldruk kan de oorzaak zijn. Hierdoor slijten de nokken in de lengterichting schuin af. Wij adviseren u om de banden regelmatig van positie te wisselen.

Een andere mogelijke oorzaak is een verkeerde bandenspanning. Breng in dat geval de band op de juiste spanning en controleer deze regelmatig. Ook kan het zijn dat de sporing op de achteras verkeerd is. Controleer deze en laat eventueel uw auto uitlijnen.

Tot slot is het mogelijk dat de band op de niet-aangedreven as maar aan één kant wordt belast. Dan is het noodzakelijk dat de sporing en wielvlucht richting nul gebracht worden, binnen de opgegeven specificaties.

Lees hier meer over slijtage, profieldiepte en bandenspanning.