Autobanden zoeken
Een Vulco expert zoeken

Een Vulco expert zoeken

Europees bandenlabel

Het Europese bandenlabel biedt belangrijke informatie over de veiligheid en milieuaspecten van een band. Het helpt u om banden te vergelijken op basis van drie criteria: brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en extern geluid.

Brandstofefficiëntie

Wist u dat banden verantwoordelijk kunnen zijn voor 20 procent van het brandstofverbruik van uw voertuig? Banden met een hoge brandstofefficiëntie bieden u meer kilometers per tank en een lagere CO2-uitstoot.

Wat maakt een band brandstofefficiënt?
Brandstofefficiënte banden vereisen minder energie om te rollen, omdat ze minder rolweerstand bieden. Dat leidt uiteindelijk tot een lager brandstofverbruik. Rolweerstand is de weerstand die een band tijdens het rollen ondervindt bij het raken van de grond.

Rolweerstand wordt in een labopstelling gemeten bij een temperatuur van 25 graden Celsius. De rolweerstand vertegenwoordigt ongeveer 20 procent van het brandstofverbruik van een auto. Tussen de beste en de slechtste klasse bedraagt het verschil in brandstofverbruik 7,5 procent.

Hoe wordt brandstofefficiëntie ingedeeld?
Brandstofefficiëntie is op het bandenlabel ingedeeld in klassen van A tot G op een kleurgecodeerde schaal.

  • A (groen) = de hoogste score voor brandstofefficiëntie
  • G (rood) = de laagste score voor brandstofefficiëntie
  • Klasse D wordt niet gebruikt voor personenauto’s
Bandenlabel brandstofverbruik Premio Banden en Autoservice

Wat deze klassen betekenen
Het verschil tussen score A en G op het bandenlabel kan voor u resulteren in een brandstofverbruik dat 7,5 procent hoger of lager ligt. De keuze voor banden van klasse A kan bijvoorbeeld zorgen voor een besparing van meer dan 6 liter brandstof per 1.000 kilometer in vergelijking met banden van klasse G. Dat resulteert bij een gemiddelde kilometrage van 35.000 km per jaar en een brandstofprijs van 1,50 euro per liter in een besparing van 300 euro per jaar!

Grip op nat

Banden met veel grip op nat wegdek zorgen voor een kortere remafstand op natte wegen.

Wat is grip op nat?
‘Grip op nat’ is het vermogen van de band om ook in natte omstandigheden grip te houden op de weg. De EU-index focust op slechts één aspect, namelijk het remvermogen op een nat wegdek.
Afhankelijk van de testmethode wordt grip gemeten op basis van:

  • de remprestaties op een natte ondergrond (remmen van 80 km/u tot 20 km/u)
  • de frictie tussen het wegoppervlak en de band bij 65 km/u (Skid Trailer-test)

In de praktijk kan bij een noodstop het verschil in remafstand tussen de beste en slechtste band  oplopen tot 30 procent. Bij 80 km/u betekent dat een verschil in remafstand van meer dan 18 meter!

Bandenlabel grip op nat wegdek Premio Banden en Autoservice

Hoe wordt grip op nat ingedeeld?
Op het bandenlabel wordt ‘grip op nat’ ingedeeld in klassen A tot en met F (A = hoogste klasse; F = laagste klasse). Klassen D en G worden niet gebruikt voor personenauto’s.

Wat betekenen deze klassen?
In een noodsituatie kunnen enkele meters een groot verschil uitmaken. Als een personenauto een noodstop maakt bij 80 km/u, zal een band met labelscore A 18 meter sneller stoppen dan een band met labelscore F.

Rolgeluid

Een deel van het geluid van een voorbijrijdende auto is afkomstig van de banden. Door een band te kiezen met een goede geluidsindex kunt u de impact van uw rijdende auto op de omgeving verminderen.

Wat is de Europese geluidsindex?
De Europese geluidsindex meet het externe geluidsniveau van de band in decibels. Omdat slechts weinig mensen vertrouwd zijn met decibelwaarden, wordt op het bandenlabel ook een luidspreker met zwarte golven afgebeeld, om duidelijk te maken hoe luidruchtig een band is. Hoe meer golven er op het label te zien zijn, hoe luider de band.

Bandenlabel geluid Premio Banden en Autoservice

Het externe rolgeluid wordt uitgedrukt aan de hand van twee parameters:

  • een waarde in decibel;
  • een pictogram met één, twee of drie zwarte golven.

Een verhoging van het geluid met 3 decibel betekent dat het geluidsniveau verdubbelt.

  • 1 zwarte golf: Stil (3 dB of meer onder de Europese limiet);
  • 2 zwarte golven: Matig (onder de Europese limiet);
  • 3 zwarte golven: Luid (boven de Europese limiet).

Wat betekent deze indeling?
Het decibelniveau wordt gemeten volgens een logaritmische schaal. Een stijging van slechts enkele decibels betekent al een groot verschil in geluidsniveau. Een verschil van 3 dB staat zelfs voor een verdubbeling van het externe geluid.

Waar vindt u het bandenlabel?

Het is wettelijk verplicht om de labelscore bij de verkoop van een band te vermelden.

 

Beperkingen van het bandenlabel

Het label is geen kwaliteitslabel dat alle relevante prestatiecriteria van banden omvat. Het label heeft niet de intentie om kwaliteitscontroles (die uitgevoerd worden door gespecialiseerde laboratoria) of informatie van fabrikanten of andere partijen (bijvoorbeeld autosectorverenigingen) te vervangen. Zij gebruiken een breder scala aan criteria om banden te karakteriseren.

Onafhankelijke testinstanties (zoals ADAC, TÜV SÜD Automotive en Dekra) en automagazines (zoals AutoZeitung en Auto Motor und Sport) voeren veeleisende en geavanceerde bandentests uit. Tijdens die tests analyseren zij gemiddeld vijftien verschillende prestatiecriteria. Enkele belangrijke criteria die niet op het bandenlabel voorkomen, zijn aquaplaning, stabiliteit, kilometrage en eigenschappen op droge weg.

Winterbanden worden niet getest in echt koude omstandigheden, maar zijn wel ontwikkeld om goed te presteren op sneeuw en ijs, en bij temperaturen onder de 7 graden Celsius.